Шукати в цьому блозі

неділю, 12 липня 2020 р.

ЯК ПОЄДНАТИ ОФЛАЙН ТА ОНЛАЙН - НАВЧАННЯ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ?



   
1.  Актуальність проблеми.
   Діти чи не з самого народження користуються комп’ютерами, ноутбуками, смартфонами та планшетами. Тому вже з першого класу вчитель конкурує з технологіями за увагу учнів і шукає різноманітні інноваційні шляхи вирішення проблеми. А як щодо того, щоб в умовах карантину (і не тільки), перетворити конкурента на союзника? Адже серед важливих педагогічних завдань, які реалії сьогодення поставили перед сучасною школою, є використання альтернативних форм організації навчання, розробка нових педагогічних ідей та підходів до освітнього процесу, в центрі яких – особистість дитини з її потребами, інтересами та життєвими проблемами.

 2.  Визначення основних понять.
   Технологія змішаного навчання відповідає на цей виклик поєднанням онлайн та офлайн-форм викладання.
  Змішане навчання – це методика формальної освіти, згідно з якою учень/учениця засвоює одну частину матеріалу онлайн, частково самостійно керуючи своїм часом, місцем, шляхом і темпом навчання, а іншу частину матеріалу вивчає у шкільному класі. Водночас, усі активності впродовж вивчення того чи іншого предмету логічно пов’язані між собою і, як результат, учень отримує цілісний навчальний досвід.
   На перший погляд, основна відмінність змішаного навчання від звичайної системи – активне використання технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання. Так, технології стають повноцінною частиною навчального процесу. Проте йдеться також і про поєднання різних підходів, способів подачі матеріалу, видів роботи. Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це у класі чи дистанційно.
   Також ця технологія спрямована на зміну формату взаємодії вчителя і учня через впровадження сучасних освітніх трендів, організацію проектної діяльності, введення новітніх практик. Змішане навчання не є універсальним інструментом, який в один прекрасний момент переверне усе навчання з ніг на голову, але це той інструмент, який допоможе вчителю Нової української школи подивитись на процес отримання знань іншими очима, змінить  ставлення до технологій і надасть можливість спробувати себе у новій ролі: наставника, коуча, тьютора, ментора, фасилітатора. Важливим критерієм є рівень комп’ютерної грамотності, як вчителя, так і учнів. У світі, де інформацію можна дістати «в один клік», він уже не може бути єдиним джерелом знань. Змінюється і роль учня: з пасивного споживача на активного учасника освітнього процесу.
   На противагу скептичним висловлюванням окремих педагогів, вважаю, що змішане навчання в українських школах можливе і в час віддаленого навчання вкрай необхідне. Впроваджуючи таку форму роботи, акцентую увагу на тому, як здизайнувати свій клас (наповнення уроку, фізичний простір) так, щоб урахувати потреби кожного учня/учениці (темп навчання, складність і обсяг матеріалів, формат взаємодії, тощо). Переконана, що  це - наскрізний освітній процес, під час якого формується всебічно розвинена  особистість.

 3. Основні  моделі уроку в початковій школі.

• Ротаційна модель (англ. «Station Rotation Model») •
   Вчитель об'єднує свій клас у групи так, що з однією групою він вивчає певну тему, в той час як інша група самостійно працює за комп’ютерами (планшетами, телефонами) , а ще одна – взаємодіє в команді і разом вирішує поставлені завдання. Всі групи роблять взаємопов’язану роботу, відштовхуючись від особистих потреб/рівнів кожного учня.
Особливості цієї моделі:
• діти переміщуються по класі за певний проміжок часу між різними навчальними «станціями»;
•  хоча б одна група (до прикладу, якщо в класі 25 учнів, то група складається із 6-7 учнів) повинна виконувати завдання онлайн, інші – працювати над проектом, використовуючи папір чи олівці, або інші інструменти для ефективної роботи;
  учні повинні пройти усі «станції» під час уроку.
Приклади:
    Діти дуже люблять подорожувати. А подорожувати під час уроку по класі – це ж чудово! Практикуючи «Ротаційну модель», вчителька на уроці математики в 3 класі за темою «Додавання і віднімання круглих чисел. Порівняння сотень. Складені задачі на 2-5 дій» об'єднує свій клас у 3 групи («робота з вчителем», «самостійна робота», «робота online») і, відштовхуючись від особистих потреб кожного та виконуючи взаємопов’язану роботу, учні подорожують станціями.  В той час, як одна з груп вивчає новий матеріал (робота над задачею) з учителем, друга працює з планшетами (порівняння виразів), а третя самостійно вирішує поставлені завдання і взаємодіє в команді.

   На першому уроці в 3 класі «Це наше і це твоє» діти переміщуються  класом за певний проміжок часу між різними навчальними “станціями”; одна група перегляє відео та виконує завдання онлайн, дві інші – працюють над проектом, використовуючи папір, олівці або інші інструменти.

• Індивідуальна модель 
  При використанні такої моделі учні працюють у класі і проходять окремі станції за індивідуально визначеним графіком. Відмінність цієї моделі від «ротації за станціями» у тому, що не всі учні обов'язково проходять усі станції.
Перевага моделі — підлаштування графіків та способів роботи під особисті потреби кожного(-ної) з учнів. Якщо комусь простіше працювати самостійно чи онлайн, а хтось отримує кращі результати завдяки груповим завданням — така модель враховує ці особливості. Водночас учні мають спланований графік, тобто система передбачувана і зрозуміла для всіх користувачів.
 Проте така модель потребує  додаткового  фінансування   на технічне забезпечення комп'ютерами та іншими електронними пристроями. Крім того, для деяких учнів спланований графік може бути незручним і малоефективним.
Особливості цієї моделі:
• основою цієї моделі є онлайн-навчання, кожен учень має свій ноутбук, планшет чи телефон;
• учні можуть бути максимально мобільними і враховувати свої потреби для вивчення теми;
• кожен учень має індивідуальний графік і завдання.
Приклад:
     Коли ви заходите у клас, то зауважуєте, що усі діти мають ноутбуки, планшети або телефони, які під’єднані до мережі «Інтернет». Коли ви запитаєте когось із учнів, що вони роблять, почуєте відповідь, що працюють над певним завданням. Усі учні мають власний “маршрутний лист” активностей, які вони повинні виконати за певний час. Коли щось не зрозуміло, вони можуть запитати свого однокласника чи вчителя. Водночас вчитель вивчає ситуацію і запрошує учнів для обговорення матеріалу, який діти не зрозуміли.

• Перевернутий клас (англ. «Flipped Classroom») •
    Є ще одна популярна модель змішаного навчання, яку досить легко впровадити у класі, проте не варто програмувати себе лише на ній, але й пробувати вище згадані моделі теж. Ця модель – «перевернутий клас».
Діти вивчають теорію вдома, самостійно керуючи своїм часом і темпом вивчення теми. Після онлайн-уроку для самоперевірки виконують тест (платформу обирає вчитель). Наступного дня у класі – співпрацюють у групах, дискутують і глибше засвоюють матеріал. Вчитель лише фасилітує цей процес і допомагає вирішити спірні питання.
Особливості цієї моделі:
•   новий  матеріал вивчається вдома онлайн;
• у шкільному класі учні отримують  зворотній  зв’язок,  рефлексують, співпрацюють, дискутують, діляться враженнями, думками та відчуттями у групах і парах, та опрацьовують разом важчу частину матеріалу.     
Приклад:
    При підготовці до інтегрованого  уроку з курсу «Я досліджую світ» «Що я розкажу про Україну?» учні вдома  переглядають відеоролик про державні символи України та виконують тест на платформі «Classtime». У класі вони обговорюють побачене, співпрацюють у групах та пробують власноруч виготовити їх. Тобто, діти ознайомлюються з теорією вдома, самостійно керуючи своїм часом і темпом вивчення теми, а в класі – співпрацюють і глибше засвоюють матеріал.         
  Практикуючи модель «Перевернутий клас» на уроках математики вчитель використовує платформу «Вчи.юа». де кожен учень відчуває себе успішним, навчаючись у своєму темпі. Також нову інформацію учні дізнаються переглядаючи відео вдома. А на наступному уроці, працюючи в групах за моделлю «Ротація за станціями» та виконуючи інтерактивні вправи, закріплюють набуті знання, вчаться співпрацювати в команді, дискутувати та розв’язувати задачі, які ставить перед ними життя.

     4. П’ять кроків до змішаного навчання.    
     Крок 1.Створення офлайн та онлайн – спільноти.
   Не піддавайтеся спокусі на початку навчального року відразу зануритися в навчальну програму. Справи підуть більш гладко, якщо ви в перші тижні попрацюєте над побудовою спільноти, щоб учні відчули емоційний зв'язок. Крім того, вони повинні практикувати роботу з цифровими інструментами, які ви будете використовувати.  Тому сфокусуйте уроки на цих двох моментах, переплітаючи їх, коли це можливо.
Крок 2. Налагодження партнерських відносин з батьками.
   Батьки також пристосовуються до нового способу навчання дітей в школі. Якщо вчитель розраховує на помітну роль батьків у підтримці навчання учнів, то він має розуміти, що батьки, попередньо, потребують  ще більшої підтримки від нього.
Крок 3.Уроки в традиційному класі мають використовуватися для активного навчання.
    Новий матеріал учні мають вивчати онлайн, самостійно керуючи темпом та шляхом навчання. А на офлайн-уроці, працюючи в групах та виконуючи інтерактивні вправи, удосконалювати та закріплювати набуті знання, відпрацьовувати навички та взаємодіяти емоційно.
Крок 4.Онлайн - контент повинен бути спрощеним і уповільненим.
    На етапі планування, потрібно виділяти головне, а не   намагатися  вичитати п'ять тем за три уроки, щоб наздогнати програму. Онлайн-навчання не сприяє охопленню великої кількості контенту, тому ви повинні вибирати мудро, навчаючи найважливішим речам більш повільними темпами.
Крок5. Інструкції повинні бути чіткими, зрозумілими та легкодоступними.
   Оскільки ви не завжди перебуваєте в одній кімнаті з учнями, надавайте інструкції в узгодженому місці і в один і той же час. Зробіть їх максимально зрозумілими. Запропонуйте мультимодальні інструкції. Якщо можливо, надайте письмові та відео-інструкції для завдань, щоб учні могли вибрати найбільш підходящий для них формат.

5. Переваги і недоліки змішаного навчання.
 Переваги:
- яскраві відео-уроки, а не сторінки у підручнику;
зміна формату взаємодії учителя і учня, адже традиційні методики не  завжди спрацьовують на онлайн-уроках;
- учень отримує знання тоді, коли йому зручно;
- можливість  вивчати матеріал у тому темпі,   який  підходить дитині та затримуватися на найбільш складних для сприйняття місцях;
- право на помилку та декілька спроб без негативних наслідків;
- постійна рефлексія та позитивний зворотній зв’язок, тобто акцентування уваги не на помилках, а на успіхах; 
- розширені засоби діагностики, оцінювання та контролю процесу навчання учнів.
Недоліки:
- всі діти не мають вдома технічного забезпечення та доступу до інтернету;
-  у вчителів немає технічного забезпечення та необхідних навичок для створення власного відеоконтенту, який би привертав увагу учнів.

6. Висновки.
За допомогою змішаного навчання вчитель:
- мотивує учнів до навчання – учні вивчають теорію онлайн, а на уроках працюють у командах;
- організовує взаємодію вчителя і учня поза уроком – онлайн;
- звільняє час уроку для практичної роботи (учні застосовують свої знання і набувають навичок);
- використовує в роботі з учнями  електронні освітні ресурси.

Формула успішного уроку змішаного навчання:

ЗНАННЯ + НАВИЧКИ + ЦІННОСТІ = КОМПЕТЕНТНІСТЬ

Знання:    глибокі академічні знання.
Навички: критично мислити, робота в команді, вирішення проблем,  навчання  впродовж життя.
Цінності:  відповідальність за своє навчання, дії, справи, вчинки, майбутнє життя, впевненість у собі.

    При змішаному навчанні теорія, яку учень опрацював онлайн, знаходить своє застосування офлайн. Офлайн-навчання відбувається з використанням технологій  інтегрованого та проектного навчання, критичного мислення, тематичного та діяльнісного підходів, щоденних діяльностей «Daily 5» (українська мова) та «Daily 3» (математика), командної та групової роботи.
   Змішане навчання в початковій школі – це не використання планшетів чи  комп’ютерів на уроці. Це інноваційний підхід до викладання. При його інтеграції в освітній процес потрібно враховувати індивідуальні особливості та можливості класу чи учня. Та від бажання вчителя організувати таке навчання залежить, чи з’явиться в учнів можливість так навчатися! 
      Звичайно, дистанційне навчання ніколи не замінить навчання у традиційному класі. А от вдало продумане змішане навчання дозволить вчителям, учням та батькам в умовах непередбачуваного карантину продовжувати освітній процес  без страху і стресу!

Немає коментарів:

Дописати коментар